Alla inlägg den 10 november 2009

Av Anna Moll - 10 november 2009 19:43


Jag har vaccinerat mig. Det var en konstig, upptrissad stämning på vårdcentralen.

Jag hade alldeles glömt bort att det var idag, kom på det när jag låg i badet och klev upp och lagade mat som jag hivade i mig lite snabbt och så for jag dit.

Det första jag ser är ett ganska så fullt väntrum, bara människor i min ålder, det är lång kö tänker jag men det visar sig senare bero på att alla som sitter där sitter och väntar de obligatoriska 15 minutrarna efteråt då man kan reagera på vaccinet. En sjuksköterska går förbi och tappar några blad som faller mot marken, jag hör och ser henne utbrista: "Nämen Herregud!" Jag tänker att det är ovanligt att se en sköterska reagera starkt på något så litet, eller reagera starkt öht.

  Jag får komma in direkt, det är hon som tappade papprena som ska sticka mig, i rummet ser jag att det ligger en kille på en brits, med något över pannan, han verkar ha svimmat eller blivit yr. Inget konstigt egentligen, händer säkert titt som tätt när folk tar blodprov också. Jag hänger av mig och svarar på några frågor skriftligen och sköterskan säger till en annan sköterska att: "Var här i närheten, jag känner mig inte riktigt trygg i att vara här själv." Skumt, tänker jag, men låter det passera. Sätter mig ner i stolen och gör mig beredd, märker att sköterskan vill göra det hela snabbt, hon sticker in sprutan och det känns lugnt, bara ett litet stick, men sen när hon trycker in vaccinet så spänner det i musklerna liksom och gör lite mera ont, jag kommenterar det med ett: "Oh djävlar" eller liknande, inte speciellt allvarligt menat, snarare tvärtom. Hon svarar med "Fortsätt andas bara" Jag tänker att den här människan är nervös alltså.

Sätter mig utanför och väntar. Tänker att, om jag skulle börja må illa nu så är det bara mentalt, och märker hur jag börjar sitta och "leta" symptom på illamående i mitt inre. Skrattar lite inombords åt detta.

Sen kommer tre något yngre människor in, den ena har tårar i ögonen och den andre säger förfärat: Är det någon som kan tala om för oss varför vi ska göra detta?! De blir omhändertagna.

Dårhus, tänker jag och går därifrån 13 minuter senare.



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards